Spektakle

Dziady - Noc Druga

„Dziady - Noc Druga” - spektakl na podstawie trzeciej części dramatu Adama Mickiewicza.

Premiera

Supraśl, 27.05.2017 r.

Obsada

W roli Konrada Rafał Gąsowski

W rolach współwięźniów:

Dariusz Matys - ksiądz Piotr, Senator
Monika Kwiatkowska - Pani Rollinson
Sylwia Nowak/Kaśka Wolak - Ewa
Bartek Olszewski - Diabeł
Vitalij Kuprianov/Piotr Łasiewicki - Diabeł

W roli Guślarza Piotr Tomaszuk

Dziady - Noc Pierwsza

"Dziady - Noc Pierwsza" jest inscenizacją dramatu Adama Mickiewicza, zrealizowaną na podstawie "Dziadów cz. IV" z elementami "Dziadów cz. II". Przedstawienie zrywa z dotychczasową tradycją inscenizacyjną, która zwykle eliminowała z inscenizacji czwartą część "Dziadów" jako najmniej interesującą, tematycznie wręcz banalną, bo w liryczny sposób opisującą jedynie miłosny dramat Gustawa. Tymczasem Ksiądz - kapłan kościoła unickiego - okazuje się równie ważnym bohaterem dramatu.

Premiera

Supraśl, 29.10.2016 r.

Obsada

Gustaw - Rafał Gąsowski

Ksiądz - Dariusz Matys

Dzieci - Sylwia Nowak/Kaśka Wolak, Bartłomiej Olszewski, Monika Kwiatkowska, Vitalij Kuprianov/Piotr Łasiewicki

Guślarz - Piotr Tomaszuk

Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim

„Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” w reżyserii Piotra Tomaszuka to inscenizacja misterium wielkanocnego, zredagowanego pod koniec XVI wieku przez Mikołaja z Wilkowiecka. Teatr Wierszalin przedstawia historyczne dzieło, posługując się językiem teatru współczesnego. Dramat jest zrealizowany w poetyce „teatru śmierci”, zdefiniowanej przez Tadeusza Kantora.

Premiera

20.03.2016 Teatr Studio w Warszawie, festiwal "Gorzkie żale"

Obsada

Rafał Gąsowski

Dariusz Matys

Monika Kwiatkowska

Sylwia Nowak

Bartłomiej Olszewski

Piotr Tomaszuk

wziołowstąpienie

Autorskie przedstawienie Piotra Tomaszuka, nawiązujące stylistką do słynnych realizacji Teatru Wierszalin takich jak “Wierszalin. Reportaż o końcu świata” i “Turlajgroszek. Opowieść o Podlasiu – krainie, gdzie żyją jeszcze “wiary stare”, a szeptuchy i szeptuni szepczą swoje “zamowy” ze skutkiem potężniejszym niż gdzie indziej.

Premiera

Supraśl, 26 listopada 2015

Obsada

Prof. Konstanty Organ-Szczątkowski - Piotr Tomaszuk

Kastuś - Rafał Gąsowski

Werek - Dariusz Matys

Józuk - Mateusz Krzyżewski/Bartłomiej Olszewski

Natalka - Monika Kwiatkowska

Nastusia - Sylwia Nowak

Bóg Niżyński

Diagilew nie żyje... Tymi słowami zaczyna się "Bóg Niżyński". W opuszczonej kaplicy szpitala dla obłąkanych w Kreutzlingen zaczyna się przedziwna panichida. Nabożeństwo żałobne za swego promotora i kochanka odprawia Wacław Niżyński. Dowiedział się, że słynny twórca Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew zmarł w Wenecji. Kiedyś obiecał mu: "Serioża, zatańczę na twoim grobie". I tańczy, błogosławiąc swym wyznawcom tj. grupce pacjentów uczestnicząch razem z nim w zadziwiającym obrzędzie.

Premiera

29 września 2006

Obsada

Scenariusz i reżyseria: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Eva Farkasova, Jano Zavarski
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują: Rafał Gąsowski, Katarzyna Gacal, Monika Kwiatkowska, Dariusz Matys, Miłosz Pietruski

Traktat o manekinach

Fragment "Sklepów Cynamonowych" to punkt wyjścia do rozważań na temat nieodgadnionej natury człowieka, a nie ilustracja dobrze znanego tekstu Brunona Schulza. Bohaterowie spektaklu - Ojciec ( w tej roli Rafał Gąsowski) oraz jego audytorium - Syn ( Miłosz Pietruski) oraz służąca Adela(Dariusz Matys) wciąga widza w świat mistycyzmu i tajemnicy ożywionej materii.

Premiera

14 stycznia 2011

Obsada

Reżyseria i inscenizacja: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Julia Skuratova
współpraca: Rafał Gąsowski

Występują:

Piotr Tomaszuk,
Rafał Gąsowski,
Dariusz Matys,
Miłosz Pietruski;

w przedstawieniu wykorzystano muzykę z płyt "Sea of reeds" i "Lounghorn Twist" zespołu "Accordion Tribe" w składzie:

Bratko Bibic,
Lars Hollmer,
Maria Klucevsek,
Otto Lechner;
 

Wierszalin. Reportaż o końcu świata

Włodzimierz Pawluczuk - socjolog, antropolog i religioznawca, w słynnej książce z 1974 r. przedstawił fenomen Wierszalina. To zagubiona wioska na Białostocczyźnie, gdzie w latach trzydziestych minionego wieku grupa religijnych odstępców od prawosławia pod wodzą proroka Ilii, zamierzała wybudować nową stolicę świata. Z tekstu Pawluczuka Piotr Tomaszuk wybrał głównie materiał źródłowy. Relacje zebrane od świadków, a niekiedy wprost od uczestników wydarzeń z tamtych lat, połączył w jeden fascynujący korowód. Krąży w nim sześcioro znakomitych wykonawców odtwarzających prostych chłopów z polsko-białoruskiego pogranicza.

Premiera

Supraśl - 12 maja 2007

Obsada

Reżyseria: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Ewelina Pietrowiak
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują: Monika Kwiatkowska/Paula Czarnecka, Katarzyna Gacal, Dariusz Matys, Mateusz Krzyżewski, Sylwia Nowak, Rafał Gąsowski

Golem

"Jak myśli człowiek? Okiem myśli człowiek. Widmem było wszystko, co zgęstniało do formy. Przyszedł do ciebie Golem. Znaczy to zbudzenie umarłego przez moce duchowe, a kto jest tak zbudzony już nie może umrzeć, bo sen i śmierć - dla niego to jedno. " /Gustav Meyrink/

Premiera

13.04.2014

Obsada

Inscenizacja i scenografia: Piotr Tomaszuk

Muzyka: Piotr Nazaruk

Reżyseria: Zespół pod kierunkiem Rafała Gąsowskiego


występują:

Athanasius Pernath - Golem: Rafał Gąsowski
Aron Wassertrum,Zwak,Strażnik: Miłosz Pietruski
Miriam: Paula Czarnecka.
Hrabina: Monika Kwiatkowska/Katarzyna Gacal
Rabin Hillel: Dariusz Matys

Anatomia psa

Teksty Michaiła Bułhakowa „Psie serce” i „Morfina” stały się inspiracją dla teatralnej opowieści o świecie na opak, w którym obowiązują irracjonalne reguły gry a człowiek jawi się jako element wielkiej skorumpowanej machiny. „Anatomia psa” to spektakl, który wprawia w zdumienie, zasmuca i bawi jednocześnie, odkrywając jak wszelki postęp i sukces zależny jest od układu sił ludzi uwikłanych w politykę. Demoralizujący charakter rzeczywistości, w której profesor Preobrażeński wraz ze swoim asystentem poszukują medycznego przełomu staje się pretekstem do rozważań na temat losów indywidualisty oddanego twórczej idei. Tylko na fundamencie ofiary z życia eksperyment ma szansę powodzenia…

Premiera

Supraśl, 15 października 2011

Obsada

Reżyseria: Piotr Tomaszuk
Videodekoracja oraz projekcje: Piotr Tomaszuk we współpracy z Rafałem Gąsowskim
Oprawa scenograficzna, maski i kostiumy: Julia Skuratova
Opracowanie muzyczne fragmentów oper Giuseppe Verdiego: Piotr Nazaruk

Występują:
Doktor Bormental: Miłosz Pietruski
Profesor Preobrażeński: Rafał Gąsowski
Przewodniczący Komitetu Blokowego Szwonder, również Generał Cze-ka, a także dozorca Afanasij: Dariusz Matys
Suka Charic, anastępnie Obywatel Szarikow: Katarzyna Grajlich

fotografie z przedstawienia: Krzysztof Bieliński

Don Kichot - improwizacje

Najsłynniejsze dzieło wybitnego hiszpańskiego pisarza Miguela de Cervantesa – “Don Kichot.” Książka znana I wystawiana w mnogości form, w większości powielających archetypy. Nie tym razem. Nasza nowa premiera, intencjonalnie spowita mgłą tajemnicy, wyłamuje się z klasycznych ram. Błędny rycerz z La Manchy w interpretacji Piotra Tomaszuka zyskuje zupełnie nowe oblicze. Jakie? Kluczem jest tu słowo: IMPROWIZACJA. Unikalna w swej odmienności. Reżyser flirtuje z różnymi konwencjami. Łamie reguły. Bawi się emocjami. Aktorzy, niepoddani ograniczeniom sztywności ról, nie są tu “amatorami powtarzającymi samych siebie, lecz zawodowcami wypełniającymi swe zadanie” (cyt. Piotr Tomaszuk). Zadanie poszukiwania nowych, niewypróbowanych dróg. Drogi te zmieniają swoje kierunki, ewoluują z przedstawienia na przedstawienie, a gdy zakończą swój bieg, gdy “będzie wiadomo już wszystko”, sceniczny eksperyment dobiegnie końca.

Premiera

Supraśl, 10.04.2015

Obsada

Miguel de Cervantes - Piotr Tomaszuk 

Sancho Pansa - Dariusz Matys 

Don Kichot - Rafał Gąsowski/Damian Strzała

Dulcynea - Zuzanna Czerniejewska

Złoty Deszcz

Teatr Wierszalin, z niewątpliwą przyjemnością, pragnie przedstawić swą pierwszą w 2015 roku premierę. Spektakl, którego aktualność treści dorównuje nowoczesności formy. Multimedialne widowisko z głęboko antymedialnym przesłaniem. Komedię o polityce zmieniającej się w farsę i o telewizji, która stała się wydmuszką i karykaturą medium informacyjnego. O sztuce manipulacji, jakiej dokonuje nieliczna grupa na milionach. Z wielkimi pieniędzmi w tle. Co w tym galimatiasie treści pada gęściej? Co wybija się na pierwszy plan? Kłamstwa? Wulgaryzmy? Pieniądze? Seks? Sława? A może to swoista mieszanka wszystkiego?

Premiera

Supraśl, 30.01.2015

Obsada

Autor tekstu, reżyser: Piotr Tomaszuk
Asystent reżysera: Miłosz Pietruski
Scenografia oraz filmy: Mateusz Kasprzak
Montaż: Agnieszka Waszczeniuk
Asystenci scenografa: Dariusz Matys, Paulina Liziakowska
Ścieżka dźwiękowa: Wojciech Żukowski

Występują: Dariusz MatysMiłosz PietruskiPaula CzarneckaKatarzyna GacalUrszula Chrzanowska oraz Piotr Tomaszuk

Boska Komedia

Skrzynka na zbłąkane dusze czyli panna Demoazel, niezwykła kobieta medium Clementine, ostatnia niespalona czarownica Mary i pozostałe media pod wodzą mistrza iluzji Wielkiego Joe, udadzą się wraz z przypadkowo wybranym przechodniem do podziemi! Które kręgi piekła są najbardziej interesujące i niebezpieczne? Czy piekło w ogóle istnieje? Naukowego dowodu na te pytania dostarczy za pomocą hipnozy zespół Teatru Wierszalin - „Boska komedia” na podstawie Dantego Alighieri w reżyserii Jakuba Nvoty.

Premiera

20 października 2012

Obsada

Scenariusz i reżyseria: Jakub Nvota

Scenografia: Natasa Stefunkova - Janikova

Muzyka: Andrej Kalinka

Obsada:

Tomasz - Rafał Gąsowski

Wielki Joe- Dariusz Matys

Clementine - Paula Czarnecka

Demoazel - Urszula Chrzanowska

Mały Joshua - Miłosz Pietruski

Mary - Katarzyna Gacal

Rama Prahpahti  - Mateusz Krzyżewski

Policjantka - Sylwia Nowak

Wszyscy Święci.Zabłudowski cud.

„DLACZEGO? NA CO? I PO CO?...“ [Osiołek Kłapouchy, Kubuś Puchatek, A.A.Milne] Zdarzenia nazywane „zabłudowskim cudem“ otacza dziwna aura. Propagandyści PRL-u w 1965 roku z bohaterami wydarzeń zabłudowskich rozprawili się bezpardonowo. Uczestnikom zgromadzeń oczekujących nadejścia Matki Boskiej zarzucono ciemniactwo i uleganie zbiorowej sugestii. Najbardziej nieustępliwym przypisano choroby psychiczne, kościół obwiniono o brak stanowczości w potępieniu wiernych.Taki wizerunek wydarzeń zabłudowskich uznany został za oficjalny a cenzura stała na jego straży do 1989 roku. Nie dziwi bynajmniej ilośc kłamstw wygłoszonych przy tej okazji przez propagandowe służby PRL-u. Dziwi to, że

Premiera

Supraśl, 2012

Obsada

Inscenizacja i reżyseria - Piotr Tomaszuk
Współpraca reżyserska - Rafał Gąsowski
Muzyka - Piotr Nazaruk

Obsada:

Katarzyna Grajlich - Jadziunia
Paula Czarnecka - Matka Jadziuni-Jakubowska
Rafał Gąsowski - Biuskup Archidiecezji w B.,Celnik;
Dariusz Matys - Ojciec Jadziuni-Jakubowski;Sekretarz KW PZPR w B.
Jan Tuźnik - Proboszcz parafii w Z.
Katarzyna Siergiej - Marianna od cudu
Miłosz Pietruski - Prokurator rejonowy w B. 

 

Statek błaznów

“Statek Błaznów" to sztuka Piotra Tomaszuka oparta na wczesnorenesansowym poemacie Sebastiana Branta "Das Narrenschiff" ("Łódź głupców"). Artystyczne przedsięwzięcie reżysera wspierają znani z wcześniejszych realizacji, znakomici artyści: Eva Farkasova - scenograf oraz Piotr Nazaruk - kompozytor.

Premiera

18.06.2010

Obsada

Reżyseria: Piotr Tomaszuk
współpraca reżyserska:Rafał Gąsowski
Scenografia: Eva Farkasova
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują:
Kapitan: Rafał Gąsowski
Kataryna:Katarzyna Siergiej/Monika Kwiatkowska

Dariusz Matys, Karol, Smaczny, Miłosz Pietruski, Monika Kwiatkowska, Paulina Karczewska, Łukasz Jarzyński 

Gilgamesz

"Gilgamesz" to najstarsze ze znanych, bo liczące około cztery tysiące lat, świadectwo walki człowieka z jego przeznaczeniem, czyli śmiercią. W wędrówce do krainy umarłych w celu zdobycia sekretu nieśmiertelności determinuje Gilgamesza nie tyle perspektywa śmierci własnej, co pragnienie „uwolnienia” od niej najbliższego przyjaciela i „brata” - Enkidu.

Premiera

Supraśl, 11.12.2009

Obsada

Reżyseria: Marek Ciunel
Scenografia: Agnieszka Jałowiec
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują:
Ewa Gajewska - Jasińska
Katarzyna Siergiej
Paulina Skłodowska
Dariusz Matys
Miłosz Pietruski
Karol Smaczny
Dariusz Zakrzewski

 

Plastynaci

Reżyserem a zarazem autorem scenariusza "Plastynatów" jest Rafał Gąsowski - aktor, a od dwóch lat również reżyser teatru Wierszalin. Tytuł spektaklu pochodzi od "plastynacji", to znaczy metody preparacji zwłok opatentowanej przez niemieckiego anatoma Gunthera von Hagensa. Hagens mumifikuje ludzkie zwłoki tworząc z nich obiekty z pogranicza nauki i sztuki i pokazuje je na objazdowych wystawach. Profesor Emet, bohater wierszalińskiego spektaklu, też zajmuje się preperacjami ciał, poszukując przy tej okazji odpowiedzi na pytanie o sedno człowieczeństwa w swoistym mauzoleum ludzkości.

Premiera

Supraśl, 20.09 2009

Obsada

Inscenizacja i reżyseria : Rafał Gąsowski
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują:
Mamma Met: Katarzyna Siergiej
Profesor Emet: Rafał Gąsowski
Plastynaci: Ewa Gajewska-Jasińska, Paulina Karczewska, Dariusz Matys, Karol Smaczny, Dariusz Zakrzewski

Multimedia: Agnieszka Waszczeniuk, Paweł Brajczewski, Mateusz Kasprzak

Marat - Sade

Co się stało z naszą rewolucją... ?" Pytanie to jak refren powtarza się w najnowszej realizacji Teatru Wierszalin.Sztuka Petera Weissa w realizacji Teatru Wierszalin jest brechtowskim „zeitteater" a rebours. Sednem nie jest bowiem rewolucja i jej mechanizmy jako takie, lecz pytanie o sens rewolucji w ogóle.

Premiera

Supraśl, 28 listopada 2008

Obsada

Autor: Peter Weiss
Autor przekładu: Andrzej Wirth 
Reżyseria: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Eva Farkasova
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują:
Pan de Sade - Rafał Gąsowski
Marat - Karol Smaczny
Jakub Roux - Dariusz Zakrzewski/Miłosz Pietruski
Simona Evrard - Katarzyna Siergiej
Wywoływacz, Coulmiere - Dariusz Matys
Karolina Corday - Ewa Gajewska
Duperret - Maciej Owczarzak/Mateusz Tymura
Cucurucu - Paulina Karczewska
Kokol - Paulina Skłodowska/Joanna Stelmaszuk

Klątwa

"Klątwa" pokazuje świat pogrążony w grzechu. I jest to świat w grzechu zatopiony całkowicie, a zarazem bezrefleksyjnie. To nie już jest grzeszność incydentalna, "jednorazowa", która owocuje poczuciem winy w uczestnikach niemoralnego procederu, ale grzech "oswojony", grzech "codzienny", grzech wżarty w dusze i ciała tak bardzo, że nie jest już odczuwany jako wykroczenie przeciwko prawu boskiemu. I trzeba wtedy zewnętrznego bodźca, jakiejś klęski, wstrząsu, dramatu, aby w gromadzie obudzić refleksję nad życiem i zmusić do odpowiedzi na pytanie za co właściwie spada na nią tak dotkliwa kara?

Premiera

26.04.2008

Obsada

Opracownie tekstu i reżyseria : Piotr Tomaszuk
Scenografia : Eva Farkasova
Muzyka : Piotr Nazaruk
Współpraca reżyserska oraz światło: Rafał Gąsowski

Występują:
Młoda - Katarzyna Siergiej
Ksiądz - Dariusz Zakrzewski
Pustelnik - Rafał Gąsowski
Dziewka - Ewa Gajewska
Parobek - Karol Smaczny
Sołtys - Dariusz Matys

Matka - Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Życie snem

W spektaklu Rafała Gąsowskiego zaciera się cienka granica między jawą a snem, rzeczywistością a ułudą bo "przecież życie jest snem /tylko snem/ i ten kto żyje śpi/ i śni siebie pokąd nie prześni siebie". Mamy tutaj życie od snu niezależne, a jednocześnie życie biegnące według scenariusza onirycznych wizji.

Premiera

26 listopad 2007

Obsada

Reżyseria: Rafał Gąsowski
Scenografia: Jerzy Gurawski
Kostiumy: Eva Farkasova 
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują:Ewa Gajewska, Katarzyna Siergiej, Dariusz Matys, Karol Smaczny, Dariusz Zakrzewski, Rafał Gąsowski, Joanna Stelmaszuk

Święty Edyp

Przedstawienie powstało na podstawie sztuki, napisanej przez Piotra Tomaszuka - założyciela i głównego twórcę Teatru WIERSZALIN. Motywy do swojego utworu zaczerpnął ze zbioru Gesta Romanorum oraz powieści Thomasa Manna "Wybraniec" i "Doktor Faustus". Odwołując się do uniwersalnego toposu cywilizacji zachodniej, autor-reżyser próbuje dotrzeć do prawdy o istocie człowieczeństwa. Przywołuje fundamentalny dla europejskiej kultury mit o Edypie, który w swojej pierwotnej wersji obrazuje potęgę i nieodwołalność fatum. Edyp bezskutecznie ucieka przed swoim przeznaczeniem. Dopełnienie jego losu budzi w widzu świętą trwogę i lęk.

Premiera

7 kwietnia 2004

Obsada

Autor sztuki i reżyser: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Jan Zavarsky
Kostiumy: Eva Farkasova
Muzyka: Piotr Nazaruk

Występują: Rafał Gąsowski, Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Ofiara Wilgefortis

Na motywach powieści Olgi Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny". Średniwieczny apokryf o świętej WILGEFORTIS opowiada o dziewczynie, którą Chrystus na znak miłości obdarował... brodą upodabniając w ten sposób jej twarz, do swego boskiego oblicza. Lud dostrzegł w tym zdarzeniu fakt cudowny, ojciec zaś widział znak hańby i działalności szatana. Ukrzyżował Wilgefortis ze słowami "Skoro on jest twoim kochankiem, to umrzesz jak on!". Lud przechował wizerunek świętej Wilgefortis - ukrzyżowanej dziewczyny z twarzą Chrystusa.

Premiera

9 luty 2006

Obsada

Reżyseria: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Mikołaj Malesza
Muzyka: Waldemar Wróblewski

Występują:
Osoby: Katarzyna Siergiej, Adam Dzienis, Rafał Gąsowski
Figury: Mariusz Wojtowicz, Edyta Łukaszewicz- Lisowska, Piotr Bartłomiej Dąbrowski, Jacek Pysiak, Andrzej Korkuz, Marta Parfieniuk
Ludzkość: Marta Parfieniuk, Agnieszka Niezgoda, Jacek Pysiak, Edyta Łukaszewicz- Lisowska, Andrzej Korkuz, Piotr Bartłomiej Dąbrowski, Mariusz Wojtowicz

 Strona główna |  Zobacz pozostałe strony: Aktualności · O Teatrze · Zespół · Spektakle · Warsztaty · Bilety  · Archiwum zdjęć · Filmy · English version

Śledź nasze profile w mediach społecznościowych: Facebook · Instagram · Twitter · Vimeo


BIP