Faust. Nowa historia

Premiera - Supraśl , 30 listopada 2018 r.

Obsada

Faust Rafał Gąsowski
Mefistofeles Dariusz Matys
Małgorzata Monika Kwiatkowska
Lilith Katarzyna Wolak
Wagner Adam Milewski
Anioł Stróż Grzegorz Zaręba
Anioł Stróż Adrian Jakuć-Łukaszewicz
Zły Duch Piotr Tomaszuk

Na instrumentach grają:
Adrian Jakuć-Łukaszewicz - perkusja, lira korbowa, syntezatory
Adam Milewski - kontrabas
Piotr Tomaszuk - akordeon

Faust jest próbą eksploracji artystycznej rejonów zbadanych już przez Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów i Teatrze Laboratorium. „Faust. Nowa historia” Teatru Wierszalin próbuje w ten sposób nawiązać dialog z przeszłością wskazując jednocześnie na ważne źródło swoich inspiracji. Faust interesuje twórców wierszalińskiego przedstawienia również w kontekście badawczym jako PRE-KONRAD, bohater wyjątkowy i w nietzscheańskim rozumieniu tego słowa - NADCZŁOWIEK. Nie bez znaczenia jest przecież fakt, że Mickiewicz przed napisaniem III części „Dziadów”, w 1829 roku w Weimarze widział „Fausta” Goethego na własne oczy na deskach teatru. Nowa historia Fausta jest jednocześnie próbą „wrzucenia” tej postaci w czas teraźniejszy po to, aby zadać pytanie o granice ludzkiej wolności i cel, jaki przyświeca człowiekowi w chwili, kiedy postanawia zająć miejsce należne Bogu.

„Faust. Nowa historia” powstał w oparciu o teksty Ch. Marlowe'a, A.E.F. Klingemanna i J.W. Goethego w tłumaczeniach Jana Kasprowicza, Edwarda Lubomirskiego i Emila Zegadłowicza.

Reżyseria Piotr Tomaszuk

Scenografia Mateusz Kasprzak

Muzyka Adrian Jakuć-Łukaszewicz

Warsztaty Teatru Wierszalin

P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Zarezerwuj bilet on-line - kliknij

Ewa Bąk
Blog "Okiem Widza"

Piotr Tomaszuk kontynuuje tym spektaklem swoją estetykę nastroju, sugestii, metafory. Z grą cieni, światłem rzeźbiącym niedopowiedzenie, niejednoznaczność, kostiumem mocnym, dosadnym, charakteryzacją godną kabaretu, scenografią biedy jarmarcznej, ludycznością choreografii, wykonywaną na żywo muzyką. Komponuje malarskie, z pogranicza snu i jawy, obrazy. Zderza sacrum z profanum. Stosuje soczyste tyrady, tworzy spójne sekwencje, używa języka wulgarnego, prostego, a aktorzy, jak u Grotowskiego, grają ciałem. Spektakl nie nuży, bawi. Daje do myślenia. Uwodzi niezwykłą plastycznością. Pozwala przeżywać go zmysłami, zapamiętywać emocjonalną wrażliwością.

Przeczytaj całość na blogu Okiem Widza

Jerzy Doroszkiewicz
Kościół w remoncie, łatwiej paktować z diabłem, czyli Faust w Wierszalinie / Kurier Poranny

Sięgając po historię o Fauście Piotr Tomaszuk chce przypomnieć genezę romantycznych straceńców, szalonych marzycieli. W literaturze nowożytnej ich pierwowzorem jest przecież Faust, przepisywany po wielokroć i rozwijany literacko żywot doktora Johanna Georga Fausta. Zatem Tomaszukowi nie pozostało nic innego, jak czerpiąc ze skarbnicy tekstów Marlowe'a, Goethego, czy Klingemanna napisać swoją, nową historię. I jak to w Teatrze Wierszalin bywa, ta nowa historia pełna jest humoru, czasem delikatnie obsceniczna, w efekcie ukazująca małość i naiwność pysznego uczonego, który poważył się paktować z diabłem.

Całość w Kurierze Porannym nr 249 

 Strona główna |  Zobacz pozostałe strony: O Teatrze · Zespół · Spektakle · Warsztaty · Bilety · English version | Polityka prywatności

Śledź nasze profile w mediach społecznościowych: Facebook · Instagram · Vimeo · Youtube


BIP