fbpx

SPEKTAKLE

Teatr Wierszalin cechuje prostota. Spektakle nasycone są muzyką i śpiewem. Drewniane rzeźby, figury i maski współistnieją z żywymi aktorami. Wierszalin porównywany jest przez krytykę do takich światowych zjawisk teatralnych jak „Teatr LABORATORIUM“ Jerzego Grotowskiego czy „Cricot 2” Tadeusza Kantora.
Zanurz się w oceanie dźwięków, gdzie myśli Mickiewicza „brzmią” jak poruszone kryształy. Odbijają się w sobie. Wzajemnie ze sobą rozmawiają.
Głośny spektakl z mistrzowską rolą Rafała Gąsowskiego! Poruszająca klasyka w nowoczesnym wydaniu
„Ballady i romanse” to literacki ślad okresu bodaj najszczęśliwszego w życiu Mickiewicza, okresu najbardziej niefrasobliwego, pozbawionego poważnych dylematów i trosk.

„Dziady – Noc Pierwsza” jest inscenizacją dramatu Adama Mickiewicza, zrealizowaną na podstawie „Dziadów cz. IV” z elementami „Dziadów cz. II”. 

„Dziady – Noc Druga” – spektakl na podstawie trzeciej części dramatu Adama Mickiewicza.

Diagilew nie żyje… Tymi słowami zaczyna się „Bóg Niżyński”. W opuszczonej kaplicy szpitala dla obłąkanych w Kreutzlingen zaczyna się przedziwna panichida. Nabożeństwo żałobne za swego promotora i kochanka odprawia Wacław Niżyński. Dowiedział się, że słynny twórca Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew zmarł w Wenecji. 

Autorskie przedstawienie Piotra Tomaszuka, nawiązujące stylistką do słynnych realizacji Teatru Wierszalin takich jak “Wierszalin. Reportaż o końcu świata” i “Turlajgroszek. Opowieść o Podlasiu – krainie, gdzie żyją jeszcze “wiary stare”, a szeptuchy i szeptuni szepczą swoje “zamowy” ze skutkiem potężniejszym niż gdzie indziej.

Włodzimierz Pawluczuk – socjolog, antropolog i religioznawca, w słynnej książce z 1974 r. przedstawił fenomen Wierszalina – zagubionej wioski na Białostocczyźnie, gdzie w latach trzydziestych minionego wieku grupa religijnych odstępców od prawosławia pod wodzą proroka Ilii, zamierzała wybudować nową stolicę świata. 

Spektakle archiwalne

Na motywach powieści Olgi Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny”. Średniwieczny apokryf o świętej WILGEFORTIS opowiada o dziewczynie, którą Chrystus na znak miłości obdarował… brodą upodabniając w ten sposób jej twarz, do swego boskiego oblicza.

Fragment „Sklepów Cynamonowych” to punkt wyjścia do rozważań na temat nieodgadnionej natury człowieka, a nie ilustracja dobrze znanego tekstu Brunona Schulza. 

Zanurzyliśmy się w świecie „Nie-Boskiej komedii” tropiąc myśli i przeczucia wieszcza Adama. Jakież było nasze zaskoczenie, kiedy zobaczyliśmy świat przerażający, szalony, rozdarty na strzępy… Świat dzisiejszy… – Piotr Tomaszuk, reżyser

 Tragedya, jak nazwał „Sędziów” sam Wyspiański, choć dotyczy wydarzeń jemu współczesnych, ukazuje winę i karę w wymiarze antycznym.

Wykład jest próbą znalezienia teatralnego języka dla „Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza. W zamierzeniu twórców przedstawienia stanowi swoiste „domknięcie” „Dziadów”.

Teatr Wierszalin przedstawia historyczne dzieło, posługując się językiem teatru współczesnego. Dramat jest zrealizowany w poetyce „teatru śmierci”, zdefiniowanej przez Tadeusza Kantora.

Faust jest próbą eksploracji artystycznej rejonów zbadanych już przez Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów i Teatrze Laboratorium. „Faust. 

Shopping Cart
Skip to content